Nyhedsbrev

Skrevet søndag d. 14. august 2016

Kære medlem af Hjerteforeningen
Er du som en bilmekaniker, der uden at vide det – kører rundt med dårlige bremser.
– Men jeg har det jo godt og kan ikke mærke, at der er noget galt.
Så derfor kender mange faktisk ikke deres eget blodtryk, derfor er det vigtigt at møde Hjerteforening Frederikshavns uddannede blodtryksmålere.
Det er vigtigt at kende sit blodtryk. Er det for højt, betyder det større risiko for hjerte-kar-sygdomme.
Hjerteforening Frederikshavn Tilbyder gratis blodtryksmålinger.
Vores nye tilltag ”Fra By til By”, hvor vi kommer ud til jer.
Vi kommer også 2. gange om året hos Matas butikerne i Skagen og Frederikshavn, hos Meny, Doggerbanke
i Skagen, Spar i Læsøgdde i Frederikshavn og på Svaneapoteket.
Derudover tilbyder vi Firmaer, Foreninger m.m. et besøg netop hos dem, vi er 2. dage på Frederikshavn Rådhus i august hvor personalet kan få målt deres blodtryk. I september er vi til rådighed for personalet på Nordstjerneskolen også i to dage. Husk vi stiller altid GRATIS op med blodtryksmåler holdet.

Vi har målt 609 blodtryk, 266 mænd og 343 kvinder, rart at se mændene kommer mere med! Resultaterne: BT normale 341 – Mildt forhøjet 145 – moderat forhøjet 91 – svært forhøjet 22, der var altså 91 der blev opmærksom på det forhøjede blodtryk og følger det op ved næste lægebesøg, 22 som vi anbefalede at søge læge med det samme, vi har hørt fra flere at der er blevet gjort noget ved det..

Mere end halvdelen af os over 55 år rammes af en hjerte-kar-sygdom. Livstidsrisikoen for at udvikle en hjerte-kar-sygdom ved 55 års alderen er 67% hos mænd og 66% hos kvinder. (1)

En person mellem 55 og 64 år har over 20 gange større risiko for at udvikle åreforsnævring i hjertets kranspulsårer (iskæmisk hjertesygdom) i forhold til en person mellem 25 og 34 år (2).

Hjertelig hilsen

Jørgen Christensen